kubo-giger-mural

  ERAKUSKETA   EGILEA   PUBLIKO OROKORRENTZAT   ESKOLENTZAKO PROGRAMAK   FAMILIENTZAKO JARDUERAK   ARGAZKIAK   EDIZIOA  

 

kubo-giger-giger

H.R. GIGER.

Chur (Suitza), 1940

 

 

     

         1940  Otsailaren 5ean, Hans Ruedi Giger jaio zen, Chur izeneko hirian (Suitza).

 

1945-1946  Haurtzaindegira joan zen: lehendabizi, Marienheim izeneko haurtzaindegi katolikora, eta geroago Tante Grittli izeneko haurtzaindegi protestantera.

 

1953-1957  Batxilergoa egin zuen (bi urte) eta institutu teknikoan ikasi zuen (bi urte), Chur hirian.

 

1959-1962 Praktikak egin zituen Chur bere hirian Venantius Maissen arkitektoarekin eta Hans Stetter eraikitzailearekin. Eskola militarrera joan zen Winterthur-en, eta motorizazioarineko tropetako mina-jaurtitzaile aritu zen. 

 

1962-1965 Zuricheko Arte eta Lanbide Eskolan ikasi zuen, Barne Arkitektura eta Industri Diseinua Sailean (ikasgai komuneko urte bat eta espezializazioko 3 urte). 

 

1964  Zurichen kokatu zen. Bere lehen marrazkiak egin zituen tintaz, Atomkinder (Haur atomikoak) saila osatzen dutenak, eta lehengo lanak sortu zituen poliesterrez: mozorroak eta mahai bat.  

 

1965  Bere marrazkiak argitaratu zituen  Clou, Agitation eta Hotcha “underground” aldizkarietan. Egindako lanetako batzuk Ein Fressen für den Psychiater (Tripa-festa psikiatrarentzat) izenburuko karpetan editatu zituen. Karreraren amaierako lanerako, tren-geltoki bateko lur azpiko pasabidea egin zuen. 

 

1966  Altzariak diseinatzen hasi zen, Andreas Christen-en estudioan. Li Tobler antzezlaria ezagutu zuen eta beraz maitemindu zen. Lehenengo banakako erakusketa egin zuen Zuricheko Benno galerian.

 

1967 Formatu handiko marrazkiak egin zituen, aldi honetako pieza adierazgarria den Gebärmaschine (Erditzeko makina), esaterako.

 

1968 Bruno Bischofberger galeria-jabeak tintaz egindako hainbat marrazki eta hainbat olio-pintura erosi zizkion eta bere lanei zenbakia jartzea eta argazkiak egitea gomendatu zion. Hommage à Che izenburuko erakusketa kolektiboan parte hartu zuen, Zuricheko Jörg Stummer galerian. Swissmade 2069 izenburuko zientzia-fikziozko filmarentzat pertsonaiak diseinatzeko mandatua hartu zuen. 

 

1969  H.H. Kunz-ek bere lanen lehenengo horma-irudiak inprimatu zituen, eta, hala, mundu osora zabaldu ziren.

 

1970  Bischofberger galerian, bere Passagen (Pasabideak) ikusgai egon ziren.

 

1971  Bere lanak biltzen dituen lehenengo katalogoa argitaratu zen, ARh+ izenburuaz. Fredi Murer zine-zuzendariak Passagen izeneko dokumentala egin zuen, artistaren pintura-munduari buruz. Filmak Mannheimeko Zinemaldia irabazi zuen, dokumentalen kategorian.

 

1972  Aerografoaz lan egiteari ekin zion.

 

1973 Emerson, Lake and Palmer rock talde britainiarraren Brain salad Surgery diskoaren azala diseinatzeko mandatua hartu zuen.  

 

1974 Chur hiriko Bündner Kunstmuseumen Tagtraum (Eguneko ametsa) izenburuko erakusketa kolektiboa antolatu zen, Claude Sandoz eta Walter Wegmüller artistekin batera.

1975  Frankfurt am Maineko Sydow-Zirkwitz galeriak eskatutako Passagentempel (Pasabideetako tenplua) izenburuko pintura-sailari amaiera eman zion. Li hil zen.

 

1976 Salvador Dalí bisitatu zuen Cadaquésen, eta Alejandro Jodorowsky buru zuen Dune izeneko zine-proiektuan parte hartu zuen. Proiektuak, hala ere, ez zuen azkenean finantzaketarik izan. Erakusketa egin zuen Pariseko Bijan Aalam galerian.

 

1977  Alien filmaren aurreprodukzioa egiteko diseinuak sortzeko eskaera jaso zuen. H.R. Giger’s Necronomicon izenburuko liburua argitaratu zen hainbat hizkuntzatan. New Yorken, Bronxeko museoan hainbat artisten artean egin zen Images of horror and fantasy erakusketan parte hartu zuen.

 

1979 Alien filmaren lehen emanaldia egin zen. Mia Bonzanigo-rekin ezkondu zen.

 

1980  Hollywoodeko Oscar saria irabazi zuen,  Alien filmean egindako lanagatik.

 

1981  Estatu Batuetan zehar egindako bidaien emaitza izan zen New York City izenburuko saila burutu zuen. Blondie taldeko Koo koo disko berriaren azala diseinatzeko eta bi bideoklip zuzentzeko eskaera egin zioten. Cornelius de Fries-ekin batera, Harkonnen aulkia diseinatu eta eraiki zuen, Duneri buruzko zine-proiektu berriarekin lotuta.

1982  The tourist filma egiteko diseinuak sortu zituen. Azkenean, filma ez zen egin. Miarengandik banandu zen.

1985  Poltergeist II filmarentzat hainbat izu-eszena egiteko mandatua hartu zuen. H.R. Giger’s Necronomicon II liburua argitaratu zen.

 

1987 Erakusketa bat egin zuen Japonian, herrialde horretan egindako lehenengoa, Tokioko Seibu Museum Arte galerian. Bere liburuak japonieraz argitaratu ziren. Lehenengo Giger Bar diseinatu zuen, eta hurrengo urtean eraiki zen, Tokion.

 

1990  Alien III filmaren diseinuetan parte hartu zuen. Alien dans ses meubles izenburuko erakusketa antolatu zen, Gruyèresko gazteluan. Bere agente bihurtu zen Leslie Barany-rekin lanean hasi zen.

 

1992  Lehen Giger Bar ireki zen Suitzan, artista jaio zen hirian.

 

1994  Species filmarentzat egin beharreko lanari ekin zion: Sil izeneko emakumezko estralurtar ederra diseinatu behar zuen.

 

1996  Banakako erakusketa egin zuen Milango Palazzo Bagattin,  H.R.Giger - Visioni di Fine Millennio izenburuaz. Bere web ofiziala zabaldu zen: http://www.HRGiger.com. Lehen urtean, 200.000 internautaren bisita izan zuen.

 

1998  HR Giger Museoa (Museum HR Giger) partzialki zabaldu zen Gruyèreseko Saint Germain gazteluan. Komikiaren eta nobela ilustratuaren arteko lana den The mystery of San Gottardo izenburuko liburua argitaratu zen.

 

2003  HR Giger Museum Bar zabaldu zen Gruyèreseko museoan.

 

2004 Passagen saileko formatu handiko eta hiru dimentsiotako eskulturei amaiera eman zien. Parisen, atzera begirako erakusketa handia egin zen, La Halle Saint Pierre museoan. Pariseko Udalean “Médaille de la Ville” jaso zuen.

 

2006  Carmen Scheifele-rekin ezkondu zen. Vienako Kunsthaus-en erakusketa egin zuen.

 

2007 Suitzako museo batean egindako atzera begirako lehenengo erakusketa garrantzitsua egin zen, Chur hiriko Bündner Kunstmuseumean,  HR Giger, Das Schaffen vor Alien, 1961-1976 izenburuaz. Valentziako Universitat Politècnican, Espainian egindako HR Giger-en lehenengo erakusketa egin zen. HR Giger museoaren web orrialdea zabaldu zen: http://www.hrgiger-museum.com. 

 

2008  HR Giger Museoaren hamargarren urteurrena ospatu zen. Horst Janssen eta Guido Sieber artistekin batera, Abgrunde izeneko erakusketan parte hartu zuen, Berlinen, Spandauko Zitadelan.

 

2009 Frankfurt am Maineko Deutsches Filminstitut eta Deutsches Filmmuseum erakundeek artistaren zine-diseinuen erakusketa bat antolatu dute.

        Kubo-kutxa Aretoan  artistaren atzera begirako erakusketa handienetako bat egin da.

        Donostiako Arteko galerian erakusketa egin du Giger-ek, Espainian arte-galeria batean egin duen lehenengoa. 

 

 

En 2012 el Festival Internacional de Cine de San Sebastián celebra su 60ª edición y en su ya larga andadura ha mostrado cada año lo mejor de la producción cinematográfica nacional e internacional, convirtiéndose en una cita ineludible para todos los profesionales y amantes del séptimo arte. Acción Cultural Española (AC/E) y Kutxa Fundazioa han querido sumarse a la celebración contribuyendo a enriquecer la programación del Festival. En dicho esfuerzo se enmarca la presentación de la exposición “25+1. Premios Goya Sariak” en la Sala kubo-kutxa, una aventura que nos traslada a las entrañas de nuestra cinematografía en los últimos 26 años.


    Desde que en 1987 la Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España tuviese el acierto y también la visión de futuro de instituir unos premios anuales destinados a promocionar el cine español y a reconocer la labor profesional de los diferentes equipos técnicos y artísticos que trabajan en nuestro cine, la entrega de los premios Goya se ha convertido en uno de los acontecimientos cinematográficos más destacados y esperados del año.  


    La exposición se articula en torno a los filmes que obtuvieron el premio Goya en la categoría de mejor película, incluyéndose los siguientes títulos: El viaje a ninguna parte, El bosque animado, Mujeres al borde de un ataque de nervios, El sueño del mono loco, ¡Ay Carmela!, Amantes, Belle Époque, Todos a la cárcel, Días contados, Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto, Tesis, La buena estrella, La niña de tus ojos, Todo sobre mi madre, El bola, Los otros, Los lunes al sol, Te doy mis ojos, Mar adentro, La vida secreta de las palabras, Volver, La soledad, Camino, Celda 211, Pa negre y No habrá paz para los malvados.


    Cada año se exhiben en el Festival las mejores producciones cinematográficas, películas nacionales e internacionales compiten por su codiciada Concha de Oro que, en pasadas ediciones, ha recaído en títulos como Los lunes al sol y Días contados y por las también muy deseadas Conchas de Plata, otorgadas a interpretes patrios como Javier Bardem, Luis Tosar, Laia Marull o Nora Navas. Todos ellos, también contaron con el reconocimiento de sus compañeros de profesión en la ceremonia de los premios Goya.


    Se propone al visitante un viaje emocional en el tiempo, un recorrido que condensa la evolución del muy variado cine español durante este periodo, donde aparecen directores,  intérpretes o técnicos que cuando nacieron los Goya ya estaban consagrados como Luis García Berlanga, Carlos Saura, Fernando Fernán Gómez o Gil Parrondo, así como los que han ido convirtiéndose en nuevas figuras en los últimos 26 años como Alejandro Amenábar, Icíar Bollaín, Penélope Cruz o Alberto Iglesias.  Encontramos géneros habituales de nuestro cine como el histórico o la comedia junto a otros muy poco explorados anteriormente por la cinematografía española como el fantástico y de terror o el thriller, que obtienen reconocimiento en estos años. Asistimos a la internacionalización  de nuestro cine de la mano de algunos autores como Pedro Almodóvar, Fernando Trueba o Isabel Coixet.